امیدواری کارگران استان برای تعیین دستمزد تا قبل از پایان سال/ دستمزدها چقدر اضافه می شود؟

در حالی که فقط 9 روز تا پایان سال و رسیدن تعطیلات نوروز باقی مانده است اما دبیرکانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی از امیدواری کارگران استان برای روشن شدن تکلیف دستمزد تا قبل از پایان سال و تعطیلات نوروز خبر داد.

امیدواری کارگران استان برای تعیین دستمزد تا قبل از پایان سال/ دستمزدها چقدر اضافه می شود؟

به گزارش ترنم دشتی از مشهد، شمارش معکوس برای تعیین دستمزد ۱۴۰۲ آغاز شده است. آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده، حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با لحاظ نظرات و معیارهای دقیق و کارشناسی قطعا تا پایان سال نهایی می‌شود، اما از چندروز پیش برخی خبرها از احتمال به تعویق افتادن تصمیم گیری برای سرنوشت دستمزد سال آینده کارگران حکایت دارد.

گزارش ها و خبرها حاکی است با این‌که تنها دو هفته تا پایان سال باقی مانده است، عدد و رقم سبد معیشت همچنان نامشخص است و با وجود این‌که چند جلسه از کمیته تعیین دستمزد برگزار شده، اما آن طور که از خبرها و اظهارنظرها مشخص می شود این جلسات به نتیجه نهایی نرسیده است.

 افزایش دستمزد کارگران به اندازه کارمندان خواهد بود؟

تعیین نشدن دستمزد کارگران در شرایطی است که نمایندگان مجلس چند روز پیش به افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان دولت رای دادند و به این ترتیب، حداقل حقوق ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد بود و براساس مصوبه مجلس، حقوق‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان از مالیات معاف است. این مصوبات به باور برخی از کارشناسان، می‌تواند چراغ سبزی به شورای عالی کار برای میزان افزایش دستمزد کارگران باشد.

دستمزد کارگران چقدر اضافه می شود؟ 

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، مسئولان محترم در دولت، نمایندگان کارفرمایان و کارگران باید تا قبل از پایان سال، میزان افزایش دستمزد را تعیین تکلیف کنند.

احسان سهرابی افزود: ماده ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار، تکلیف را مشخص کرده و جلسات شورای عالی کار را باید از همان ابتدای سال برگزار کنند. اگر قرار باشد اعداد و ارقامی را رصد کنند باید در ماه های مختلف این کار را انجام دهند و به روزهای آخر سال موکول نکنند.

وی درباره میزان افزایش پیشنهادی برای دستمزد کارگران گفت: کمیته های استانی دستمزد هرسال طبق تکالیف شان اعداد و ارقام پیشنهادی خود را اعلام می کردند. مثلا در استان خراسان رضوی ۷ اسفندماه اعداد و ارقام پیشنهادی خود را برای سبد معیشتی خانوار اعلام کردیم که برای ۱۶ کالای اساسی و یک خانواده ۳.۳ نفره به مبلغ ۷ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان رسیدیم.

سهرابی افزود: اختلاف نظر نمایندگان کارفرما و کارگر و دولت همیشه بر سر سبد معیشتی بوده است اما اکنون مرجع اصلی ما برای تعیین سبد معیشتی خانوار، داده های انستیتوی تغذیه است که رقمی حدود ۱۸ میلیون تومان برای سبد معیشتی مطرح می شود. این ها البته فقط کمک می کند تا دستمزد به واقعیت نزدیک شود. اما مهم تر از افزایش دستمزد، ثبات و کنترل بازار است.

 افزایش حقوق به سال آینده موکول می شود؟

دبیرکانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی ادامه داد: در روزهای آخر سال گذشته، جلسات 15ساعته و فشرده ای برگزار شد تا میزان افزایش حقوق را مشخص کنند که اتفاق خوبی هم افتاد. نکته این بود که اگر ۳۰۰ درصد هم به دستمزد کارگر اضافه کنند اما تورم کنترل نشود این مبالغ افزایش دستزد فقط برای یک ماه شیرینی دارد.

سهرابی افزود: این روزها برخی از مسئولان که صلاحیت اظهار نظر درباره دستمزد حقوق کارگران را ندارند درباره میزان افزایش و حتی زمان تصمیم گیری درباره دستمزد کارگران صحبت می کنند. در صورتی که دستمزد در جلسات سه جانبه ای تحت عنوان شورای عالی کار متشکل از نماینده دولت، کارفرما و نماینده کارگران تصمیم گیری می شود. توقع داریم بار روانی برای میزان افزایش دستمزد کارگر ایجاد نکنند.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۷  

دیدگاهتان را بنویسید