تلاش ارمنستان برای حضور در بندر چابهار در ایران

نخست وزیر ارمنستان در گامی که حکایت از اهمیت بندر چابهار دارد خواستار مشارکت در بخش لجستیکی و ایجاد مسیرهای مختلف حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق کشور خود شد.

تلاش ارمنستان برای حضور در بندر چابهار در ایران

به گزارش گروه بین الملل ترنم دشتی، نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در حکمی خواستار مشارکت این کشور در «بندر چابهار» در ایران و تسریع  امور حمل و نقل در این بندر بین‌المللی شد.

 به گزارش خبرگزاری «آرکا» «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در حکمی تشکیل  یک کارگروه جهت ساخت مسیر جدید حمل و نقل بین المللی و تبدیل شدن به اپراتور در بندر چابهار ایران را امضا کرد.

بر اساس این فرمان، این کارگروه با ساماندهی مسیرهای مختلف حمل‌ونقل بین‌المللی بار از طریق ارمنستان را با سرعت بالا فراهم خواهد کرد. اهداف این کارگروه شامل توسعه مسیر جدید برای حمل و نقل بار با مشارکت ارمنستان است که کشورهای آسیای شرقی، هند و ایران را به از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا  وصل می‌کند.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که ارتباط بندر چابهار در ایران با مسیر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.

در همین زمینه، «سوبراهمانیام جایشنکار» وزیر امور خارجه هند نیز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای بر اهمیت بندر چابهار برای دهلی نو تاکید کرد.

وی که در جریان نشستی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سئوالی در این باره که چرا بندر چابهار تا این اندازه برای هند مهم بوده و استراتژی دهلی نو در این باره چیست، وزیر خارجه هند پاسخ داد: «ما به دنبال توسعه مسیری برای دستیابی به آسیای مرکزی و فراتر از آن بودیم و این دلیل آن است که چرا بندر (چابهار) در ایران برای ما بسیار مهم است.»

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید