فیلیپین: آمریکا اجازه استفاده از پایگاه‌های ما برای تایوان را ندارد

وزیر خارجه فیلیپین گفت که به آمریکا اجازه نمی‌دهد در پایگاه‌های نظامی این کشور تسلیحات جهت استفاده در تایوان ذخیره کند.

فیلیپین: آمریکا اجازه استفاده از پایگاه‌های ما برای تایوان را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل ترنم دشتی، فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد که به آمریکا اجازه نمی‌دهد در پایگاه های نظامی این کشور تسلیحات برای به‌کارگیری در تایوان ذخیره کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «انریکه مانالو» وزیر خارجه فیلیپین گفت: «فیلیپین به آمریکا اجازه نخواهد داد برای عملیات در تایوان در پایگاه‌های نظامی ما سلاح ذخیره کند.»

این در حالی است که مانیل چهار پایگاه نظامی دیگر را برای استفاده مشترک با واشنگتن بر اساس توافقنامه همکاری دفاعی که سال ۲۰۱۴ امضا شد، تایید کرده است.

مانالو گفت: «ما با هیچ نوع فعالیت یا حتی موادی که با این فعالیت‌های توافق شده سازگار نباشد موافقت نمی‌کنیم.»

در حال حاضر، آمریکا و فلیپین به طور مشترک پنج پایگاه دارند که امکان استقرار نظامیان آمریکایی را در مناطق مختلف فیلیپین فراهم می‌کند. مانیل قدیمی‌ترین متحد آمریکا در منطقه و همچنین بزرگترین دریافت کننده کمک، تجهیزات و آموزش نظامی از ایالات متحده است. بر اساس دستور «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فیلیپین چهار مکان جدید تحت توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته با آمریکا در خدمت ارتش این کشور قرار گرفتند. مانیل مدعی است که که ترتیبات جدید بین فیلیپین و ایالات متحده واکنش این کشور برابر بلایای طبیعی را تقویت کند زیرا از این مکان‌ها برای عملیات های بشردوستانه و امدادی در مواقع اضطراری استفاده می‌شود. فیلیپین در ژانویه موافقت کرده بود که به ارتش آمریکا اجازه دسترسی به چهار پایگاه نظامی دیگر در این کشور را بدهد. قرارداد نظامی بین فیلیپین و آمریکا برای حضور دائمی نیروهای آمریکایی در این کشور نیست. آمریکا قصد دارد نیروهای نظامی خود را در جزیره لوزون و شمال غرب آن که مشرف به تایوان و دریای جنوبی چین هستند، مستقر کند. اخیرا نیز سفارت چین در فیلیپین در بیانیه‌ای به فیلیپین در خصوص همکاری نظامی با ایالات متحده هشدار داد و گفت که این همکاری در راستای منافع ژئوپولتیکی ایالات متحده آمریکا است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید